Alf Hansson
Med sin kontrabas kompletterar Alf ibland klangbilden i Prista, men i huvudsak trakterar han fyrkörigt knappdragspel med mångårig rutin och oförminskad entusiasm. Anki Carlsson
Pristas (än så länge) nyaste tillskott som efter ett par månaders inledande "ensembleförvirring" för några år sen numera spelar på sitt fyrköriga knappdragspel som om hon alltid hade spelat i ensemble. Anki om sig själv: "Jag spelade piano som ung sen kan jag väl tillägga att jag lånade dragspel av min mamma 1994 och på den vägen är det... mamma spelade mycket dragspel som ung. Jag tog ju även lektioner hos dig!! [dvs hos Per-Erik Eriksson, redigerarens kommentar] /Anki" Bertil Åkerström
Tillsammans med främst Tino vår förnämste jazzföreträdare som hanterar sitt fyrköriga pianodragspel med föredömlig ackuratess. Bertil om sig själv: "Passerade Hagströms Musikaffär varje dag till o från småskolan i Ystad. Om jag tjatade eller vad så fick jag ett dragspel, ett blått, tjusigt värre alltså. Med spelet ingick en kurs som jag sedan fortsatte hos Hagström. Med familjelivet senare följde att spelandet upphörde i ett 15-tal år. På en båtresa till Holland träffade jag Conny Sahm som underhöll på båten. Så kom suget tillbaka. Conny blev min lärare ett tag innan han så tragiskt gick bort. När numera det mesta är spelat är det underbart att få delta i ensemblespel med ett så varierat innehåll. /Bertil" Bo Thorén
Vid trummorna spelar Bosse i vår ensemble snarare slagverk än traditionellt trumset. I vissa melodier tar han plats vid vår synt och spelar exempelvis typ cembalo, orgel eller piano. Bosse om sig själv: "Som liten tog jag pianolektioner av en äldre dam,som kom hem till oss barn för att vägleda oss. Senare studerade jag piano för en mera avancerad lärarinna. Var då tvungen att åka in till den stora staden Stockholm från livet på landet, Lidingö. Ofta kom jag smutsig direkt från utelekar och idrotter. I tonåren var jag tydligen så lovande att lärarinnan valde mig till att få ta en lektion för sin egen lärare professor Gottfrid Boon. Detta för att jag skulle få ytterligare inspiration in i musikens värld. Då förstod jag skillnaden mellan olika nivåer på musikalitet och vad man kan göra av ett aldrig så enkelt musikstycke - fantastiskt.Mina pianolektioner upphörde så småningom liksom även mitt pianospel över huvud taget. Sporadiska övningar ägnade jag mig dock åt. Jag har alltid varit intresserad av rytmer och att dansa. Fick under tonåren också lyssna till äkta folkmusik från Afrika med starka inslag av trummor. För några år sedan fick jag därför för mig att jag skulle ta lektioner i trumspel med huvudsaklig inriktning på jazz. Jag fick då kontakt med ”Sveriges bäste trummis” Åke Eriksson. Han kan förresten avnjutas på YouTube. Han spelar i EGBA m fl grupper. Han var också den som lanserade dubbelpedal på bastrumman - mycket häftigt. Allt detta är mina erfarenheter inom musikens område. Har naturligtvis lyssnat till skivor av olika slag. Dessa har främst innehållit klassisk musik och jazz. Från den senare blir jag mest påverkad av liveinspelningen av Take the A-train med Duke Ellington och saxofonisten Paul Gonzalves. /Bosse, slagverkare i Prista" |
Britta Tumlin
På sitt fyrköriga knappdragspel har Britta rejäl "darr" på sin "dubbel-åtta"... I vissa arrangemang passar detta vibrato utmärkt, i andra väljs andra register - alltid ledsagat av ett säkert framförande. Britta om sig själv: "I sjuårsåldern fick jag ett treradigt rött Hagströms knappdragspel av pappa och skjutsades, tillsammans med mamma, till privat dragspelslärare. Hohner-Schule Nr. 10114 “Wie spiele ich Akkordeon?” hette allra första dragspelsskolan..... läraren var från Tyskland. I tonåren var det inte aktuellt att spela dragspel alls men gick någon termin för Gunnar Lundgren ändå! Men så i 25-års åldern började jag ABF-kurs för Stig Friman och senare Medborgarskolans kurser för Gunnar Lundgren igen. Tyckte om att spela flerstämmigt, så när jag råkade på Sundbybergs Dragspelsklubb, efter flytt till Solna 1992, blev ensemblespel den nya melodin. /Britta" Helena Kunnas
Helena spelar på ett trekörigt knappdragspel med en synnerligen gedigen känsla för ensemblespel. Hans Evers
Hasse arrangerar det mesta av Pristas repertoar. Han spelar på ett fyrkörigt pianodragspel som härstammar från ingen mindre än Hans-Erik Nääs! Hasse trakterar dessutom keyboard och rytminstrument för att bredda klangen i Prista. Hasse om sig själv: "Uppväxt i en musicerande familj, men varken musiken (klassisk) eller instrumenten (piano, gitarr, fiol) var i min smak. På en skolresa till Funäsdalen stod det en kille och spelade dragspel. Nu visste jag vad jag ville spela – dragspel! Med ett litet nyköpt pianospel från Hagströms och med Jularbo/Gylling/Walters dragspelsskola började jag traggla. Jag var nu 15 år gammal. Jag räknar mig som nästan helt självlärd. De lektioner jag fick från Hans-Erik Nääs, gick mest ut på att öva på en läxa och spela upp den nästa gång. Resten av mitt spännande liv i musikens tecken kan du läsa genom att klicka här." John-Arne Lindström
John-Arne spelar på ett fyrkörigt knappdragspel med melodibas, mycket användbart i en del arrangemang. Spelar basdragspel på en del låtar i Pristas repertoar. Kalle Jonsson
Kalle är Pristas gitarrist med stor erfarenhet från ett långt och rikt musikliv. Kerstin Sundin
Kerstin spelar på ett trekörigt knappdragspel och har tidigare även spelat saxofon. Kerstin om sig själv: "Som barn började jag spela piano. Satt ensam och spelade. När jag kom i kontakt med en dragspelsklubb förstod jag glädjen med att spela tillsammans med andra. Jag köpte ett dragspel och började öva. Till slut kunde jag vara med i klubben, det var år 1978. /Kerstin" Per-Erik Eriksson
Ledare för Prista. Arrangerar en del av repertoaren som spelas. Spelar på ett fyrkörigt dragspel med melodibas (ackordeon) och i Prista ofta basdragspel. Se avdelningen "Om Compemus" för mer information om Per-Erik. Tino Jönsson
Förutom sitt fyrköriga pianodragspel, som när tillfälle ges hörs i ganska jazziga tongångar, trakterar Tino även klarinett med den äran. |